Skuldersmerter

Smerter der bygger sig op eller ved fald

Se hvilke af vores behandlere der har speciale i skulderskader

Se hvilke af vores behandlere der har speciale i skulderskader

Thomas Greve, Fysioterapeut, klinikejer
knæ, ledbåndsskade, løbeskader, nakkesmerter, rygsmerter, skuldersmerter, UL-scanning

Thomas Greve

Henrik Juel Jensen, Fysioterapeut
idrætsskader, knæ, ledbåndsskade, nakkesmerter, Parkinson, prolaps, rygsmerter, Sklerose, skuldersmerter

Henrik Juel Jensen

commotion/hjerneryst, Hofte bækken, musearm, nakkesmerter, Parkinson, rygsmerter, Sklerose, skuldersmerter, tennisalbue

Stephanie Schwartzbach

Hofte bækken, nakkesmerter, Parkinson, rygsmerter, skuldersmerter, tennisalbue

Kirsten Gade

Christian Bode, Fysioterapeut
idrætsskader, knæ, ledbåndsskade, nakkesmerter, rygsmerter, skuldersmerter

Christian Bode

Smerter i skulderen har stor indflydelse på vores hverdag

Skuldersmerter er den 3. mest almindelige lidelse i bevægeapparatet kun overgået af nakkesmerter og lændesmerter.

Smerter i skulderen har stor negativ indflydelse på vores dagligdag, da det ofte hæmmer os i vores almindelige livsførelse som fx hårvask og påklædning eller i at dyrke sport samt forstyrrer vores nattesøvn. Heldigvis kan fysioterapi hjælpe dig rigtig godt på vej.

Hvordan opstår skuldersmerter?

Skuldersmerter opstår oftest på en af følgende to måder:

  1. Ved et traume, hvor man falder direkte på skulderen eller tager fra med sin hånd eller albue ved et fald, fx på en cykel.
  2. Smerten bygger sig op over uger eller måneder, men hvor der ikke er en kendt årsag til smertens opståen.

De typiske symptomer er smerter og nedsat bevægelighed. Overbelastning af senerne og irritation af slimsækkene er den mest hyppige årsag til smerterne. Problemer med skulderen ses oftere hos den ældre del af befolkningen eller sportsfolk.

Hvorfor opstår skuldersmerter?

Skulderen er det led i kroppen med størst bevægelighed, så vi kan bevæge armen i alle retninger, som vi har brug for i dagligdagen. Det betyder også, at der ikke er meget stabilitet fra knoglestrukturerne i skulderleddet.

Faktisk er armenes eneste led-kontakt til kroppen to små led fra kravebenene og ind til brystbenet. Det betyder, at skulderblade, skulderled og arme dermed kun er ophængt i muskler. Derfor er skulderleddet ekstremt afhængig af et velfungerende og velkoordineret muskelsystem. Det vil sige, at selv små ændringer i muskelfunktion kan skabe en overbelastning, eller at akutte skader i dette område får stor indflydelse i form af nedsat funktion af armen.

Sådan kan Fysioterapien i Centrum hjælpe dig

Vished giver tryghed. Derfor tilbyder vi på klinikken i Hillerød ultralydsscanning i starten af behandlingsforløbet.

Ultralydsscanning kan sammen med den fysioterapeutiske undersøgelse give en mere præcis diagnosticering. Det betyder en endnu mere præcis behandlingsstrategi kan lægges, og du kan komme hurtigere tilbage efter en skulderskade.

Vi kan hjælpe dig med at reducere dine smerter ved trænings- og behandlingsteknikker, og vi hjælper dig med at få normal funktion af skulderen igennem et individuelt tilrettelagt genoptræningsprogram.

K-laser og optapening ved akutte skader

Ved akutte skader tilbyder vi også K-laser for stimulering af helingen samt optapening for aflastning og smertelindring.

K-laser er lys med forskellige terapeutiske bølgelængder, der har en positiv indvirkning på cellerne i muskelvæv, senevæv, knoglevæv, huden, reduktion af ødemer samt øger blodcirkulationen i området. K-laser fremmer helingen af skadet væv og dæmper smerterne i forbindelse med skader. K-laser har markant effekt på de helt akutte skader.

Tapening bruges for at støtte skulderen og udføres med elastisk eller uelastisk tape afhængigt af formålet. Tapen kan med fordel benyttes ved den meget smerteprægede skulder som støtte ved tilbagevenden til sport eller for at korrigere til skulderens mest optimale position.

Hvad kan du selv gøre?

1. Bevæg skulderen

Skulderen har bedst af bevægelse. Derfor skal du forsøge at bevæge den så normalt som muligt – dog inden for smertegrænsen.

2. Undgå fiksering til kroppen

Undgå at holde armen fikseret ind til kroppen, da skulderen hurtigt bliver ufleksibel og rigid. Lette bevægeøvelser kan være med til at reducere smerterne og genvinde din funktion af skulderen.

3. Øvelser i vand

Har du mulighed for det, er øvelser i en pool et godt alternativ, da opdriften i vandet giver dig større bevægefrihed.

4. Sov på ryggen

Når du sover, kan du med fordel ligge på ryggen eller på den raske side med en pude under overarm og albue ved den skadede skulder.

5. Kig på ergonomien på din arbejdsstation

Bliver smerterne værre efter en dag på arbejde, vil det være relevant at kigge på ergonomien på din arbejdsplads.

Forebyggende skuldertræning centralt i Hillerød

Skulderen er meget afhængig af, at du har god styrke og stabilitet i din core, men også omkring bækken og ben.

Omkring 50% af kraften i et kast eller slag hentes fra modsat ben. Derfor er styrkende øvelser for ben og core vigtige elementer i forebyggende skuldertræning.

Mindst lige så vigtigt er træning, der fokuserer på styrken og stabiliteten af musklerne omkring skulderblad og skulderled. Til dette er elastikøvelser samt øvelser med vægtbæring på armene relevante.

Vores skulderhold tilpasses altid dig og din situation. Så du kan starte på vores hold hele året.

Find din fysioterapeut i Hillerød her

Skuldersmerter er en hyppig lidelse. Alle fysioterapeuter hos Fysioterapien i Centrum er vant til at arbejde med smerter i skulderen. Tre af klinikkens fysioterapeuter har arbejdet særligt meget med skulderlidelser. Dem finder du her:

Kom hurtigt i gang med behandling?

Vi har kort ventetid. Kontakt os på 48 26 63 12 eller book tid online

Menu