Piskesmæld

Whiplash – Nakkeforstuvning

Piskesmæld rammer mange efter biluheld

De fleste mennesker har en bekendt i deres omgangskreds, der har oplevet et piskesmæld.

Piskesmæld er ofte forbundet med biluheld, men kan også ske i forbindelse med andre uheld. Det sker typisk ved, at du bliver påkørt bagfra, mens du sidder stille i din bil. Hovedet kastes bagover, hvorefter det umiddelbart kastes forover, når selen bremser kroppens fremadrettede bevægelse.

Da hovedet vejer 4-5 kg medfører det både en komprimerende og separerende kraftpåvirkning af muskler, sener, ledbånd, led og nerver til følge.

FAKTA OM PISKESMÆLD

Man kender ikke det præcise antal, som får kronisk piskesmæld.

Antallet af piskesmælds-skader er steget markant, efter der blev indført tvungen brug af sikkerhedsseler. Dog er andre skader efter trafikulykker faldet.

 

Kilde: Whiplashforeningen

Hjernerystelse efter piskesmæld

Du skal være opmærksom på, at du kan have fået en hjernerystelse

Læs mere om hjernerystelse -samtidig med et piskesmæld.

Symptomer efter piskesmæld

For langt de fleste – ca. 85 procent – fortager de medfølgende symptomer sig over et par måneder, og du kan vende tilbage til helt normal hverdag.

1.

Et whiplash er kendetegnet ved følgende symptomer:

  • Nakkesmerter
  • Muskelspændinger
  • Hovedpine
  • Svimmelhed

2.

I sjældnere tilfælde også:

  • Lys- og lydfølsomhed
  • Synsforstyrrelser
  • Føleforstyrrelser
  • Kvalme

De første døgn efter et piskesmæld

Symptomerne efter en påvirkning af nakken har det med at komme snigende inden for de første to døgn.

De typiske symptomer er nakkesmerter i form af stivhed og nedsat bevægelighed i nakke og skulderåget samt hovedpine (oftest spændingshovedpine) og svimmelhed i forbindelse med bevægelser af nakken (der opleves ustabilitet ved bevægelse).

I sjældnere tilfælde kan du opleve synsforstyrrelser og føleforstyrrelser (typisk i baghoved/nakke og skulderområde og ofte sameksisterende med muskelspændinger).

For langt de fleste svinder symptomerne over dage og uger.

Sådan håndterer du piskesmæld

Det at have piskesmældssymptomer kan være forbundet med bekymringer som:

  • Hvornår slipper jeg af med symptomerne?

  • Tør jeg bevæge mit hoved normalt?

  • Slipper jeg for hovedpinen igen? osv.

Symptomerne forsvinder heldigvis for langt de fleste

Her får du de generelle anbefalinger for håndtering af symptomerne efter piskesmæld:

  • Whiplash-traume efterlader sjældent blivende følger
  • Det kan være fint at hvile et par dage, men derefter anbefaler man, at du forsøger at vende tilbage til normal livsførelse. Det er ofte nødvendigt at gøre det gradvist
  • Lette nakkeøvelser kan lindre smerten
  • Undgå meget passiv behandling i form af massage, da det kan forværre symptomerne
  • Kortvarig brug af smertestillende piller (få dage) primært for en bedre søvn
  • Lyt til dine symptomer, og søg råd og vejledning hos egen læge, din fysioterapeut eller på whiplash.dk

Hvordan skal jeg forholde mig i min hverdag mest optimalt?

Efter de første dage med ro og hvile skal du forsøge at leve så normalt som muligt, men uden dine symptomer blusser op. Det betyder for de fleste, at dagligdagen skal planlægges lidt mere stringent, da det fx kan være udfordrende med en fuld arbejdsdag.

Det optimale kan være at starte på arbejde og f.eks. være der tre dage (mandag, onsdag og fredag) pr. uge i fire timer. Aktiviteter som at se tv, læse og lave skærmarbejde kan også være udfordrende. Derfor må det tilrettelægges i kortere perioder ad gangen.

At planlægge din dag så stringent kan være udfordrende, hvis du har været vant til at klare “det hele” på den halve tid. Men det er planlægning, der er rigtig godt givet for at undgå, at forløbet bliver længerevarende. I den periode kan du også få kompetent hjælp af din fysioterapeut.

Hvordan kan Fysioterapien i Centrum hjælpe dig med piskesmæld?

  • Vejlede dig i, hvilke øvelser der vil være relevante for dig
  • Vejlede dig i tilrettelæggelse af din hverdag
  • Give dig relevant behandling undervejs i forløbet afhængig af, hvilke symptomer der generer dig
  • Vejlede dig i korrekt ergonomi i forhold til at nedsætte belastning på nakke- og skulderområdet.
  • Give dig tryghed gennem hele genoptræningsforløbet.
Menu