Arbejdsrelaterede gener

Smerter i ryg, skulder og nakke

Op mod hver 5. oplever smerter ved forkerte arbejdsstillinger

Mange mennesker oplever arbejdsrelaterede gener og muskelspændinger. Helt op mod 20 procent oplever smerter i ryg, skulder og nakke grundet forkerte arbejdsstillinger. Det skyldes ofte, at vi tilbringer en stor del af vores vågne timer siddende.

Stillesiddende arbejde en stor synder

Vi ved, at smerter i ryg, skulder og nakke øger risikoen for langvarigt sygefravær på arbejdsmarkedet. Vi ved også, at det at sidde ned i mange timer øger risikoen for blandt andet hjerte-karsygdomme og diabetes. Med andre ord kan stillesiddende arbejde både påvirke dit fysiske og mentale helbred og på sigt også medføre livsstilssygdomme.

Ved langvarigt eller dagligt stillesiddende arbejde og gentagne og monotome bevægelse i eksempelvis arm, skulder, nakke og ryg, opstår der ofte muskelspændinger. Din krop reagerer på den uhensigtsmæssige og vedvarende påvirkning ved at spænde op i musklerne.

Desuden forbrænder du ikke særlig meget ’energi’, når du sidder ned i mange timer om dagen – og nedsat energiforbrænding kan føre til overvægt og dermed øges risikoen for livsstilssygdomme.

Symptomer på muskelspændinger

Muskelspændinger føles som en dyb, murrende smerte eller ømhed, der kan være svær at lokalisere.

De diffuse smerter kan eksempelvis trække

  • op i nakken
  • ud langs skuldrene og ned i armene
  • ned til skulderbladet
  • rundt om brystkassen
  • dybt ind i lænden.

Udover smerter oplever mange også spændingshovedpine og/eller stivhed og nedsat bevægelighed i nakke, skulder og ryg.

Symptomer på livsstilssygdomme

Symptomer på livsstilssygdomme kan være meget brede symptomer som træthed, kvalme, hovedpine – altså symptomer, som kan skyldes rigtig mange ting.

Det kan derfor være svært at gennemskue, om man er i farezonen for at få en alvorlig livsstilssygdom. For nogle kan deres allerførste symptom på en livsstilssygdom være en blodprop.

Hvordan kan Fysioterapien i Centrum hjælpe dig?

  • Vi kan vejlede og rådgive dig om forebyggelse og behandling af arbejdsrelaterede gener og muskelspændinger.
  • Vi kan vejlede dig i relevante øvelser – eksempelvis styrketræning og udspændingsteknikker.
  • Ved brug af forskellige manuelle teknikker kan vi yde behandling af spændte og overaktive muskler, nedsat ledbevægelighed og hovedpine.
  • Vi kan vejlede og rådgive dig i fysisk aktivitet og generel sundhed, samt hjælpe dig til at blive bevidst om en eventuel adfærdsændring.
  • Vi kan vejlede dig i ergonomi omkring din arbejdsplads – anvise korrekt siddestilling ved indstilling af bord, stol og skærm, samt vejlede i at få inkorporeret aktivitet i din arbejdsdag.
Afspændingsøvelser

Hvad kan du selv gøre?

1

Udfør to minutters daglig elastiktræning for at styrke dine udsatte områder og mindske risikoen for muskelspændinger.

2

Tæl dine skridt med en skridttæller i løbet af dagen – Sundhedsstyrelsen anbefaler min. 10.000 skridt pr. dag.

3

Brug pauser til at gå en tur. Lav møder som en ’walk ‘n talk’. Brug første halvdel af frokostpausen på at spise, og afslut med en gåtur.

Tjek din arbejdsplads

  1. Er stol og bord behageligt at side på/ved?
  2. Er alt omkring dig placeret hensigtsmæssigt?
  3. Kan du variere din arbejdsstilling – eksempelvis ved forskellige siddestillinger eller stående arbejde?
  4. Har du et alternativ til når du skal besøge toilettet eller kaffemaskinen, fremfor altid at vælge det nærmeste?
Kontorstol
Menu